Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Gminnego Przedszkola w Nieporęcie
na lata 2021-2025
Podstawa prawna:
- Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U ,Nr 168, poz. 1324)
- Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw ( Dz. U. Nr. 56 poz, 458),
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r.(Dz, U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17),
- Statut Gminnego Przedszkola w Nieporęcie
Wizja przedszkola:
· Kształtujemy postawy prozdrowotne i podejmujemy działania, które sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczucie społeczności przedszkolnej (dzieciom, pracownikom, rodzicom)
· Dbamy i zwracamy uwagę naszych wychowanków na środowisko w którym żyjemy,
· Tworzymy warunki do osiągania nawet najmniejszych sukcesów na miarę potrzeb, umiejętności oraz zdolności dzieci, jak również wspieramy aktywności i talenty
· Promujemy partnerską współpracę z rodzicami i aktywny udział we wspomaganiu rozwoju własnego dziecka
· Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
· Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
· Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
· Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
· Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
· Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
· Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
· Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
· Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
Misja przedszkola:
Nasze przedszkole:
zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,
wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,
przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
organizuje sprawne zarządzanie placówką,
analizuje i ocenia efekty swojej pracy.
Sylwetka absolwenta:
W naszym przedszkolu dziecko:
posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej,
jest samodzielne,
zainteresowane nauką i techniką,
aktywne w podejmowaniu działań,
zna i respektuje normy społeczne,
jest otwarte na potrzeby innych ludzi,
potrafi współdziałać w zespole,
lubi działania twórcze,
jest wrażliwe estetycznie,
akceptuje zdrowy styl życia,
posiada bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
wykazuje gotowość do działań na rzecz środowiska przyrodniczego,
ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
Charakterystyka placówki:
Gminne Przedszkole w Nieporęcie położone jest w centralnym punkcie miejscowości Nieporęt. Ma bardzo dobrą lokalizację i jest w dobrze skomunikowanym miejscu . Przedszkole jest otwarte w godzinach 6.30-17.30. Jest otoczone zielenią. Posiada dwa duże i jeden mały plac zabaw. Teren w większości porośnięty jest trawą. Stanowi świetne miejsce do podejmowania twórczej działalności dzieci i różnorodnych zabaw. Wyposażony jest w różnorodne zabawki ogrodowe, piaskownice. Budynek przedszkola jest parterowy. W budynku jest 6 sal dydaktycznych, szatnie, kuchnia z zapleczem, gabinet do terapii prowadzonej przez specjalistów, sekretariat, gabinet dyrektora i pokój nauczycielski.
W czasie całodniowego pobytu dzieci otrzymują 3 posiłki: śniadanie, obiad i podwieczorek. Wszystkie posiłki są odpowiednio zbilansowane i zróżnicowane, dostosowane do potrzeb żywieniowych dzieci w wieku 3-5 lat. W porze drugiego śniadania dzieci otrzymują owoce lub warzywa, przez cały czas mają dostęp do pitnej wody. Personel podejmuję działania i próby zachęcania dzieci do próbowania różnorodnych produktów, przełamywania barier, picia wody. Dzieci biorą udział w projektach edukacyjnych, podczas których mają możliwość samodzielnego przygotowywania posiłków, nabywania doświadczeń jeśli chodzi o zdrowe produkty i zdrowe żywienie. Dzieci mogą być edukatorami dla swoich rodziców, bo istotne jest też to, by doświadczenia wyniesione z przedszkola przenosić do domu.
W przedszkolu jest zatrudniony personel administracyjno – obsługowy: sekretarz, intendent, 3 kucharki, 3 woźne oddziałowe, 5 pomocy nauczyciela, konserwator.
Organizacja procesu kształcenia, wychowania i opieki:
Przedszkole pracuje w oparciu o programy dydaktyczno- wychowawcze zatwierdzone przez MEN:
· „Kocham Przedszkole” Mirosławy Pleskot i Agnieszki Staszewskiej-Mieszek
· „Dziecięca matematyka” Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
Realizujemy także programy własne opracowane przez nauczycieli:
- program zdrowotno- ekologiczny „Żyjmy zdrowo i bezpiecznie”
- program edukacji regionalnej „Nieporęt- moja mała ojczyzna”
- program adaptacyjny „Będę przedszkolakiem”
- program „Wyprawa w świat wartości”,
-program edukacji matematycznej „Matematyka dla smyka”
W każdym nowym roku szkolnym podejmujemy się realizacji różnorodnych projektów edukacyjnych, zarówno ogólnopolskich jak i przygotowywanych przez pracowników placówki.
W roku szkolnym 2021/2022:
· „Z darami natury świat nie jest ponury”
· „Kulinarne pory roku”
· „Zdrowie , woda i przyroda”
· „Zdrowo i sportowo”
· „Piękna nasza Polska cała”
· „BohaterON”
· „Sensosmyki”
W roku szkolnym 2022/2023:
· „ Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy”
· „Książka mój przyjaciel”
· „Mysia w Europie”
· „Mały przedszkolak w wielkim świecie emocji”
· „Z darami natury świat nie jest ponury”- II edycja
· „Woda,- zdrowie i przyroda”
· „Na sportowo, zawsze zdrowo”
Zajęcia dodatkowe w naszym przedszkolu, to język angielski (dwa razy w tygodniu we wszystkich grupach wiekowych) oraz religia ( dwa razy w tygodniu w grupach 4 i 5- latków).
W przedszkolu organizowanych jest wiele uroczystości i imprez okolicznościowych.
Organizacja nauczania wygląda w ten sposób, że dzieci są podzielone na 6 grup wiekowych: po dwie grupy 3 -latków, 4 -latków i 5 -latków. Sale dydaktyczne w których spędzają czas nasze dzieci są jasne, kolorowe, dobrze wyposażone i w większości przestronne. Są dobrze wyposażone w zabawki i pomoce dydaktyczne. Zajęcia prowadzi wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna. Nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu dbają o systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji. Kadra pedagogiczna liczy 14 nauczycieli, w tym: 7 nauczycieli dyplomowanych, 2 nauczycieli mianowanych i 5 nauczycieli kontraktowych, logopeda, psycholog, oligofrenopedagog, pedagog specjalny.
Wykorzystujemy różnorodne metody pracy:
- elementy metody I. Majchrzak
-elementy metody dobrego startu Z. Bogdanowicz
-pracujemy z „Dziecięcą matematyką” E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.
-elementy zabaw rytmicznych C. Orffa
-elementy gimnastyki twórczej wg Kniessów i R. Labana
-elementy ruchu rozwijającego W. Sherborn
-aktywne słuchanie muzyki wg Batti Strauss
-elementy dramy i pedagogiki zabawy
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Dbając o wszechstronny rozwój dzieci, ich zainteresowań i zdolności na terenie przedszkola często organizujemy :
-spektakle teatralne, koncerty
-warsztaty
-spotkania z ciekawymi ludźmi
Prowadzimy współpracę z Biblioteką Publiczną w Nieporęcie. Dzieci mają organizowane warsztaty i spotkania w bibliotece w celu rozbudzania zainteresowań czytelniczych.
Organizujemy wycieczki wyjazdowe, zapraszamy do nas mobilne laboratoria, planetarium, kino objazdowe, hodowców ciekawych zwierząt.
Program zdrowotny i ekologiczny:
Warunki i organizacja wychowania przedszkolnego sprzyjają realizacji działań z zakresu edukacji zdrowotnej i ekologicznej. Na wiek przedszkolny przypada początek kształtowania się podstawowych zachowań zdrowotnych dzieci i wszelkie nieprawidłowości z nimi związane mogą być trudne do zmiany w dalszych latach życia. Pracownicy przedszkola mają codzienny kontakt z rodzicami lub innymi członkami rodzin dzieci. Stwarza to ogromne możliwości współpracy z nimi i pomagania im w rozwijaniu ich kompetencji wychowawczych oraz kompetencji dotyczących dbałości o zdrowie. Przedszkole może zatem odegrać bardzo ważną, niepowtarzalną w dalszych latach edukacji, rolę w zwiększaniu umiejętności społeczeństwa w zakresie dbania o zdrowie. Ten moment pobytu dzieci w przedszkolu chcemy wykorzystać na :
· kształtowanie podstawowych zachowań zdrowotnych
· wyrabianie właściwych nawyków żywieniowych
· rozwijanie u dzieci wrażliwości ekologicznej, odpowiedzialności za środowisko i troska o własne zdrowie
„Największym celem edukacji ekologicznej jest nie wiedza, lecz czyn”. To stwierdzenie H. Spencera i na nim opieramy nasze działania. Opowieści o recyklingu i segregacji śmieci zastąpimy wdrożeniem akcji segregowania śmieci na poziomie sal dydaktycznych. Nauka właściwego gospodarowania wodą podczas mycia czy oszczędzanie energii to także proste ćwiczenia, które można wypracować z dziećmi. Spacery i wycieczki po najbliższej okolicy, poznanie tych właśnie najbliższych nam ekosystemów (las, łąka, ogród) mają uświadomić i pomóc docenić dzieciom ich ważność dla naszego życia.
W realizacji tych założeń pomoże nam:
· kadra współpracująca z osobami, instytucjami, dbającymi o zdrowie, przyrodę, ochronę środowiska
· naturalne sytuacje wynikające z położenia przedszkola (lasy, łąki, ogród)
· wyposażenie przedszkola, pomoce dydaktyczne, prowadzenie upraw, obserwacji w kącikach przyrody
· wdrażane programy, projekty edukacyjne, udział w konkursach
Współpraca z rodzicami i środowiskiem
W procesie wychowania i edukacji w przedszkolu muszą brać aktywny udział rodzice. Są nieodzownymi partnerami w procesie wychowania. Są w ścisłym kontakcie z wychowawcami, specjalistami. Na bieżąco otrzymują informacje o postępach edukacyjnych dzieci czy o spostrzeżeniach wynikających z przeprowadzonych obserwacji.
Formy współpracy z rodzicami:
· organizacja zajęć i spotkań adaptacyjnych dla nowo przyjętych dzieci i ich rodziców
· systematyczne organizowanie zajęć otwartych, podczas których rodzice będą aktywnymi uczestnikami
· indywidualne konsultacje dla rodziców, zebrania grupowe
· wspólna organizacja imprez i uroczystości przedszkolnych typu: Dzień Przedszkolaka, pasowanie na przedszkolaka, Mikołajki, Dzień Rodziny, piknik z okazji Dnia Dziecka
· angażowanie rodziców do pomocy w organizacji wyjść do miejsc użyteczności publicznej, zakładów pracy
· zapraszanie na zajęcia rodziców w celu zaznajomienia dzieci z wykonywanymi zawodami
· zorganizowanie Teatru Rodzica w celu przygotowania przedstawień dla dzieci
· zorganizowanie „Akademii dla Rodziców”- organizowanie spotkań ze specjalistami: psychologiem, pedagogiem, logopedą w miarę potrzeb sygnalizowanych przez rodziców
· włączanie rodziców w zagospodarowanie przestrzeni przedszkola, ogrodu, drobnych prac remontowych
· współpraca z Radą Rodziców na rzecz wszystkich dzieci i rozwoju przedszkola
Rodzice mogą również organizować pomoc dla dzieci w trudnej sytuacji oraz pomóc w zdobywaniu sponsorów i środków pozabudżetowych poprzez organizowanie imprez dochodowych na rzecz przedszkola a także uczestniczyć w wykonywania drobnych prac i usług na rzecz przedszkola.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
nauczyciela na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
Nie bez znaczenia jest również to, jak odbierana jest działalność przedszkola na terenie środowiska lokalnego. Przy szeroko pojętej współpracy ze środowiskiem, przedszkole może wiele zaproponować tak środowisku, jak i wiele od niego zyskać.
Istotna dla podniesienia poziomu edukacji jak i wspomagania rozwoju dzieci jest współpraca którą prowadzimy z następującymi instytucjami,
· Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Legionowie
· okoliczne szkoły podstawowe
· Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (pomoc dla naszych dzieci i uczestnictwo w akcjach charytatywnych lokalnych, jak i o szerszym zakresie)
· Gminny Ośrodek Kultury
· Gminna Biblioteka
· Ochotnicza Straż Pożarna
· Komisariat Policji
· sołtysi okolicznych miejscowości
· schronisko dla zwierząt
Promocja placówki
Bardzo ważnym aspektem pracy przedszkola jest właściwe eksponowanie jego działań w środowisku lokalnym. Promowanie placówki nie sprowadza się jednak wyłącznie do zamieszczania informacji o niej w lokalnych mediach.
Uważamy, że najważniejsza jest codzienność, dlatego szczególną uwagę zwracamy na postawę wszystkich pracowników przedszkola. Wszyscy odnoszą się do dzieci, rodziców i innych osób, zawsze życzliwie i z kulturą. Nietuzinkowa praca całej kadry przedszkola składa się na jego jakość i rozpoznawalność , która niewątpliwie przyczynia się do pozyskiwania sympatii w środowisku. Nie bez znaczenia jest też stworzenie takiej oferty programowej, która spełni oczekiwania zarówno dzieci jak i rodziców, a tym samym zachęci zainteresowanych do zwrócenia uwagi na naszą placówkę.
Wiemy, że równie ważna jest estetyka otoczenia i wygląd zewnętrzny budynku. Dbamy o to, aby formy promocji były wciąż zmieniane, dostosowywane do nowo powstających potrzeb oraz aktualnej sytuacji.
Podejmowane działania promocyjne, to również:
· Kontynuowanie imprez i działań promocyjnych: pikniki rodzinne, udział w konkursach, prezentowanie dorobku wychowanków na gminnych i sołeckich uroczystościach
· Systematyczne prowadzenie internetowej strony przedszkolnej
Doskonalenie zawodowe nauczycieli
O sukcesie placówki świadczy przede wszystkim dobrze wykształcona i wykwalifikowana kadra pedagogiczna i specjaliści. Pracownicy naszego przedszkola to wspaniała grupa ludzi. Pracujemy ze sobą w większości od wielu lat. Rotacja pracowników jest bardzo mała. Nauczyciele to zróżnicowane osobowości, posiadający zróżnicowane stopnie awansu i stale zwiększający swoje kompetencje. Nasi nauczyciele to osoby ciągle poszukujące nowych wyzwań, wzbogacające swój warsztat pracy podczas licznych szkoleń i warsztatów.
W naszym przedszkolu nauczyciele:
1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
2. Zapewniają dzieciom przyjazne i różnorodne środowisko edukacyjne.
3. Stwarzają sytuacje, w których dzieci rozwijają wszystkie sfery swojej osobowości.
4. Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
5. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
6. Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
7. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
rozmów z nauczycielami, rodzicami,
hospitacji,
obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
Postanowienia końcowe
1. Plan pracy przedszkola jest otwarty i może ulegać modyfikacji,
2. Plan pracy przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie,
3. Plan pracy zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna,
4. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.